Mastitis

Behandeling bij borstontsteking

Fysioooo behandelt regelmatig borstvoedende of kolvende moeders met een borstontsteking. Door samenwerking met lacatieverpleegkundigen in het Albert Schweitzer ziekenhuis, maar ook uit de hele regio Rotterdam tot Gorinchem worden gelukkig steeds meer moeders succesvol behandeld met Ultrageluid therapie.

Waardoor ontstaat borstontsteking:

• In de voedende borst is sprake van een natuurlijk evenwicht.
    Bij een verstopping van de melkkanalen wordt dit verstoord en kan en een acute ontsteking optreden.

Symptomen:

• Pijnlijke en/of rode verharding
  • Zwelling door oedeem
  • Ziekte gevoel, vaak met hoge koorts

Wat moet je doen:

• Overleg met de lactatiekundige en/of huisarts of starten met antibioticum noodzakelijk is
  • Koel je borst met koude compressen
  • Laat de borst zoveel mogelijk met rust en voed/kolf normaal
  • Behandeling met ultrageluid en lymphedrainage door de fysiotherapeut

Behandeling met Ultrageluid is een pijnvrije behandeling, waarbij door middel van een behandelkop van 5 cm2 trillingen met zeer hoge frequentie worden toegepast op de ontstoken melkkanalen, gedurende 15-20 minuten. De behandelkop wordt circulair bewogen. Het is vergelijkbaar met het maken van een echo. De behandeling dient zo snel mogelijk te worden toegepast na het ontstaan van het ziektebeeld en twee tot maximaal vier opeenvolgende dagen te worden herhaald. Het succespercentage ligt boven de 70%.

De behandeling wordt vergoed vanuit de aanvullende verzekering of komen voor uw eigen kosten. Het tarief is voor 2023 €35,- per sessie. U wordt vaak verwezen door de lactatiekundige, maar u kunt zich ook direct bij ons melden.

Behandeling met Ultrageluidsgolven bij mastitis wordt bij Fysioooo door Eva, Stephanie of Gert gegeven.